Savaş ve Barış ve diğer cinler

warandpeace1

Rus klasiklerini sever misiniz? Valla (aramızda kalsın ama) aslında ben pek sevmem. Rus aristokrasisini konu alan romanlar bana bayık gelir. Bilmem çeviriden mi, yoksa bu sürekli çay partileri düzenleyip zengin ve safoz oğlanlara gelinlik kızlarını yamamaya çalışan orta yaşlı şişman kadınlarla dolu romanlar hakikaten bayık olduğundan mı, okurken içimi afakanlar basar. Birkaç eseri (örneğin Tolstoy’dan Diriliş, Dosto’dan Suç ve Ceza, vs.) hariç tutarak Rus klasiklerine çok bayılmadığımı söylemek yanlış olmaz. Savaş ve Barış da benim için aynı klasmanda yer alıyor. Lise yıllarımda umutsuz bir çabayla okumaya girişmiş, hatta takoz gibi dört cildin üçünü gözlerimi bozma pahasına bitirmiş, ancak sonra dördüncünün başlarında pes etmiştim! Sanırım bunda romanın 42292338233 tane karakter içermesi, o da yetmezmiş gibi her karakterin aile içinde, arkadaşlar arasında, bir de resmi ismi olmak üzere elli tane ismi olması (Alexander Petroviç, nam-ı diğer Alyoşa, nam-ı diğer İlia, vs. vs.) falan da etkiliydi; takip etmek ciddi bir efor gerektiriyordu yani. Ha konu ilginçti aslında; 1800’lerin başında Napoleon’un Rusya’yı işgali, hatta Rusların Moskova’yı bile bırakıp apar topar kaçmaları falan anlatılıyordu; ve Tolstoy amcanın güçlü kalemi ile her biri son derece gerçekçi biçimde betimlenen insan portreleri (askeriyle, prensiyle, asiliyle, köylüsüyle, her kesimden insan) üzerinden yürüyordu. Tolstoy amca zamanının sağlam bir panoramasını çıkartacağım diye gaza gelmiş ve bunu başarmış da; ama bizimki de kafa yahu! Bu kadar dallandırıp budaklandıracak ne vardı? Ta’am Tolstoy, en zeki sensin, ta’am…

Her neyse, Savaş ve Barış ile aramızdaki bu şaibeli geçmişe rağmen BBC’nin romanı mini dizi haline getirdiğini öğrenince birden merakım kabardı. Şimdi efenim BBC de devlet kanalı TRT de, ama “çalışınca oluyor” arka’aşlar. Adamlar yapıyor. Sherlock’u, Agatha Christie’s Poirot’yu, Dr. Who’yu falan geçiyorum zaten de; adamlar tarihi dizilerde de ustalar. Eskilerden Colin Firth’lü bir Pride and Prejudice vardı mesela, tadından yenmiyordu… Yenilerden Downton Abbey ağzımıza bir parmak bal çalıp gitti… Yani referansları güçlüydü War & Peace’in. Ben de oturdum, geçmişin acı anılarını bir kenara bırakıp kendilerine bir şans verdim. İyi de ettim; zira bu dizi olmasa belki de hikayenin sonunu asla öğrenemeyecektim. Nataşa, Marya, Prens Andrei, ve şahane bir karakter olan Kont Bezukhov’un hikâyelerini baştan sona izlemek, onları (hem de başarılı aktör/aktrislerin canlandırması ile) kanlı canlı görmek çok tatlıydı. (Dizide bir de bonus, Gillian Anderson vardı! Evet, X-Files’ın Scully’si. Yaşlanmış yaw 😦 ) Çekimler, kostümler zaten enfesti; hele açık hava çekimlerinde (örneğin savaş sahnelerinde) dizi değil film izliyorsunuz zannetmek mümkündü… Ben savaş filmlerini de sevmem (ulan ben ne seviyorum?!), ama burada savaş sahnelerini gözüm kırpmadan izledim. Hele 5. bölümün son on dakikası var ki, of ki ne of! O sahneleri izleyince insan savaş denen olgunun ne kadar acımasız, ve ne kadar aptalca ve saçma olduğunu bir defa daha tüm açıklığı ile anlıyor…

Kısacası ne Rus klasiği, ne savaş seven bir insan evladı olarak ben bile War & Peace’i sevdiysem bence dizi çok geniş bir skalaya hitap ediyor demektir. Bir şans verin ve 1’er saatten 6 bölümü tadına vara vara izleyin, pişman olmayacaksınız. Hem ortamlarda “Savaş ve Barış’ı geçen yaz okumuştum yeaa, Anatole Kuragin çok rererö” falan dersiniz, kim bilecek (ayıb, yapmayın öyle). Ama Nataşa da pek havaiydi canım, oğlana çok ayıbetti çokk, cık cık cık… (isim yok spoiler yok haha :D)

WARNING: Embargoed for publication until 00:00:01 on 20/11/2015 - Programme Name: War & Peace - TX: n/a - Episode: War & Peace - Generics (No. Generics) - Picture Shows: **STRICTLY NOT FOR PUBLICATION UNTIL 00:01HRS, FRIDAY 20TH NOVEMBER, 2015** Prince Andrei (JAMES NORTON), Natasha Rostov (LILY JAMES), Pierre Bezukhov (PAUL DANO) - (C) BBC - Photographer: Mitch Jenkins

WARNING: Embargoed for publication until 00:00:01 on 20/11/2015 – Programme Name: War & Peace – TX: n/a – Episode: War & Peace – Generics (No. Generics) – Picture Shows: **STRICTLY NOT FOR PUBLICATION UNTIL 00:01HRS, FRIDAY 20TH NOVEMBER, 2015** Prince Andrei (JAMES NORTON), Natasha Rostov (LILY JAMES), Pierre Bezukhov (PAUL DANO) – (C) BBC – Photographer: Mitch Jenkins

About hikaruivy

a big fan of shoujo animes/jdramas/kdramas loves to eat, write, read and watch!
Bu yazı Yabancı Dizi içinde yayınlandı ve , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

4 Responses to Savaş ve Barış ve diğer cinler

  1. diary of melly dedi ki:

    Ben BBC yayınlarına cidden bayılıyorum!!! O Colin Firth’lü Pride and Prejudice şanae gerçekten. İzlemediysen Jane Eyre, The Wuthering Heights ve North&South’u ısrarla tavsiye ederim. War&Peace ‘i de çektiklerini bilmiyorum. İlk fırsatta izlicem^^

    • hikaruivy dedi ki:

      North & South’u izlemiş, çok sevmiştim. Diğerlerini izlemedim, kitaplarını okudum. Sevdiğim romanlardandır, dizilerini izlemek de eminim güzel olur. Yazdım kenara, teşekkürler 😉

  2. Hatice Hayal dedi ki:

    Downton Abbey çok güzeldi gerçekten. Hatta Suits’de bile gönderme yapmışlardı ^^ Bunu da not aldım, en yakın zamanda izleyeceğim. Sevgiler!^^

Bir Cevap Yazın

