Birkaç internet sitesi

Düşünüyorum da, sanırım elektrik ve bilgisayarın ardından (ve onlar sayesinde) icat edilen teknolojik gereçlerden en önemlisi internet. Bu muhteşem iletişim kaynağı olmasaydı hayatımız şimdikine oranla ne denli zor, sıkıcı ve yavaş olurdu! Yüz sene önceki insanlara bir gün dünyanın öbür ucundaki biriyle saniyesinde mesajlaşabileceğini, yaşadığın anı paylaşabileceğini, gerçek dünyada hiç tanımadığın kişilerle kanka olabileceğini söylesen “manyak mısın ya?” der geçerlerdi belki de. O yüzden bu devrimin tam ortasında olmak ve onu içselleştirebilmiş ilk kuşağa ait olmak beni kelimenin tam anlamı ile büyülüyor.

Gerçi bu icadın bazı zararları da var. İnsanı sanal bir gerçekliğe yöneltmek, yalnızlaştırmak, birtakım kötü kişilik özelliklerini (çünkü kötülüğü maskelerin ardında ve kitlelerle birlikte yapmak hep daha kolaydır) sivriltmek gibi. Ancak internet gerçekten muhteşem bir potansiyel sunuyor bizlere. Her güç gibi iyi veya kötü oluşu da bir insanın onu nasıl kullandığına bağlı aslında: Evet, internet toplum ve insan ahlâkı için çok zararlı olabilir. Ama çok faydalı şeyler için de kullanılabilir. Orada müthiş kaynaklar yatıyor, muazzam bir bilgi deposu. Belki de tarih boyunca eğitim eşitsizliğini, fırsat eşitsizliğini en aza indirmenin çaresi yatıyor gözlerimizin önünde! Dünyanın her köşesindeki zeki çocuklar, size sesleniyorum: Lütfen akıllıca kullanın bu kaynağı, ne olur…

Öğretmen kimliğimi bir yana bırakıp olaya kişisel açıdan bakacak olursam, tamam, interneti her zaman CV’mi parlatmak amacıyla kullanmadığım doğrudur. Hatta çoğu kez eğlence amacıyla kullanıyorum, itiraf edeyim 🙂 Ama bu kötü bir şey değil. İnanılmaz ufuklar açıyor bana bu alet, başka türlü haberim bile olmayacak sanat yapıtlarına ulaştırıyor, ve bunu çoğu kez bedavadan yapıyor (tamam, ben de bir miktar korsancı olabilirim 😛 yine de torrent kullanmadan dünyanın en şahane filmlerine, kitaplarına, sergilerine ulaşmanın bin türlü yolu var biliyorsunuz)

Bu kadar uzun bir girizgâhtan sonra asıl derdime geleyim: Bu aralar dadandığım siteler var, onlardan bahsedeyim naçizane. Elbette çok daha iyileri vardır, bunlar yalnız benim bildiklerim. Siz de yazın, bilgimizi artıralım. Bakın ben internette son günlerde en çok nelere dadanmışım:

memrise_website

Memrise.com: Bu siteyi nasıl keşfettim, ekşi’de mi gördüm hiçbir fikrim yok. Fransızca kelime dağarcığımı geliştirmek için online bir site arıyordum; birkaç yere takıldım: Duolingo (hoşuma gitmedi), Alison.com (sertifika alacağım hevesindeyken dinlediğim dersleri dinlememişim gibi gösterdi, gıcık oldum) ve en son buraya geldim. Şu anda intermediate French dersinde bol bol kelime ezberletiyor bana 🙂 İşe de yarıyor ha. 1500’e yakın kelimenin 100’ünü öğrendim, geri kalanları da öğrenirsem Tarzanca seviyesinde Fransızca konuşabiliyor olacağım (daha önceden bir sene kadar kursa gitmiştim, gramer az-çok biliyorum tabii, ama Fransızca’nın çekimleri öyle belalı şeyler ki bu yaştan sonra Tarzanca’dan öteye gidebileceğimi sanmıyorum. Olsun varsın, “derdimi anlatacak kadar” bilsem yeter 😉 ) Aslında amacım konuşmaktan ziyade annemin Fransızca romanlarını okumak. Evde bir sürü var. İlk olarak da bir Hercule Poirot polisiyesi ile başlayacağım.

Youtube.com: Bunu niye yazdın lan Hikaru, üç yaşında çocuk bile bilir yutubu diyen arkadaşlar: Bi durun yaw, açıklayacağım! 😀 Youtube’un manyak ötesi channel takipleme şeysi de var, hangi konuda isterseniz (yemek, makyaj vs.) o işi uzmanından öğreniyorsunuz, (netekim 65 yaşındaki kayınvalidem el işi sanatlarıyla ilgili İspanyolca videoları izleye izleye İspanyolcayı söktü asdjkdkaslda) ama ben bundan bahsetmeyeceğim. İtiraf ediyorum, ben dakikada 100 saatlik video yüklenen youtube denen bu manyak oluşumu en çok müzik dinlemek için kullanıyorum. Ne spotify’lar, ne last.fm’ler geçti elimden, ama hiçbirinde yutubumun çalma listelerinin verdiği hazzı bulamadım. George Winston, Yanni ve Brian Crain ders çalışırken dinlemek için en favori müzisyenlerim. Ama bu aralar tivitır arkadaşım TrugbaGruver sağolsun, Isao Sasaki koleksiyonuna dadanmış durumdayım. Çok güzel, huzur verici bir müziği var bu Japon piyanistin. Dinleyin huzurlanın efenim.

Birsilgibirkalem.org: Büyük şehirde yaşamanın şöyle bir zorluğu var: Yardıma muhtaç çok insan olduğunu biliyor, ama onlara ulaşma yolunu bir türlü bulamıyorsunuz. İşte internet bu meseleye de çözüm üretiyor. Umut çocukları, Darüşşafaka, Acil İhtiyaç Projesi vakfı, Sevgi Mağazası gibi pek çok güvenilir vakfa internet aracılığı ile para ve yardım gönderebilirsiniz. Bir de birsilgibirkalem.org var ki, onu da kitap2013 sayesinde yeni keşfettim. Ülkenin dört bir yanındaki ilköğretim okullarına ihtiyaçları olan malzemeleri gönderebildiğiniz güzel bir site bu. Yalnız ekşi’de bazı eleştiriler okudum, okulun sorumlu öğretmeni ile iletişime geçmeden yapılan gönderilerde sıkıntılar yaşanabiliyormuş; o yüzden ben e-mail atıp mailime dönen okullara yaptım gönderilerimi. Mini mini öğrencilere çocukken en sevdiğiniz kitapları göndermek, onların ellerinde bu kitaplar, gözleri ışıl ışıl resimlerini görmek insana en güzel yılbaşı armağanı 🙂 Şiddetle ve şefkatle tavsiye ediyorum 😉

20141226_084353

securedownload

khan-academy

Khan Academy: Favori eğitim sitelerimden biri de bu site. Orijinali, girişimci ve iyi kalpli bir Hintli tarafından kurulmuş olan Khan Academy’nin Türkçe versiyonu. Motto’su “Tek bir şeyi bilmelisin: Her şeyi öğrenebilirsin” olan site, özellikle ilköğretim ve lise öğrencileri için büyük cevher. Hani yazının en başında eğitimde fırsat eşitsizliğinden bahsetmiştim; işte bu gibi ücretsiz eğitim siteleri o eşitsizliği en aza indirmek için, köy, ilçe ve küçük şehirlerde (ya da büyük şehirlerin varoşlarında) okuyan ve metropollerin iyi okullarındaki, özel okullardaki fırsatlara sahip olamayan zeki ve azimli çocuklar için bulunmaz nimet. Üniversite seviyesinde de dersler var. Ben şahsen bu aralar sanat tarihi dersine sardım, resimmiş heykelmiş değişik tekniklerle ilgili videolar izleyip duruyorum. Kendim resim falan yapacağımdan değil de sırf müzeleri boş boş gezmemek, yapıtların sanatsal değerini takdir edebilmek için 🙂 Coursera ve Open Culture da şahane eğitim sitelerinden; ancak onlardan faydalanabilmek için iyi derecede İngilizce bilmeniz gerekiyor. Yine de öğrencilerime öneriyorum; girin bakın arkadaşım buralardaki derslere. Ama küçük hanımlar/beyler kendi derslerine bile girmeye üşeniyorlar, bir de oturup bu kaynakları mı araştıracaklar Allahasen? Tembel anacım bizim millet, gencinden yaşlısına…

Neyse, enseyi karartmadan bitirelim yazıyı. İnternet güzel şey dostlar. Yeter ki güzel kullanmayı bilelim 😉

About hikaruivy

a big fan of shoujo animes/jdramas/kdramas loves to eat, write, read and watch!
Bu yazı Genel, kişisel içinde yayınlandı ve , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

4 Responses to Birkaç internet sitesi

  1. makinosev dedi ki:

    Ayni kusaktan olan biri olarak bende bu sitelere bayildim. Tek tek bakacagim hepsine… eline sağlık 😎

  2. kitap2013 dedi ki:

    bir silgi bir kaleme yer vermen beni çok sevindirdi zira ben çok yararlı buluyorum bu siteyi ve herkesin el uzatması gerektiğine inanıyorum daha çok duyurulmalı

  3. kitap2013 dedi ki:

    ben genelde sorumlu kişiyle görüştüğüm için sıkıntı doğmuyor benim yolladığım yerde siirtin köyüydü ancak ben şehirden gidip alabilirim dedi ufak çaplı birşey olduğu için arkadaşım da var merkezde demişti hoca o şekilde almışlardı ve o anki duygularım tarif edilemez normalde bunu anlatmam anlatmadım da hiçbir yerde ancak belki okuyan olur belki heves eden olur belki o duyguyu yaşamak tatmak isteyen olur da biz de vesile oluruz diye anlatım istedim güvenilir bir site ve ben çok sonra gördüm bu yazını malesef rahatsızlığımdan ötürü ve en başta adımı etiketlediğini görmemiştim sende orayı biliyorsunda ekledin sandım sonra adımı görüce çok sevindim ki vesile olmuş olmak bile mutluluk verici umarım seninde sitene gelenler görür ve yardımda bulunurlar güzel bir iş yapmış oluruz ikimiz

Bir Cevap Yazın

