Karadeniz Müzikleri

Trabzon...

Trabzon…

Ben yarı Karadenizli’yim. Babam tarafı Trabzonlu. (Ama babamın minicik burnu yanında annemin İngiliz asilzadesi burnu, babamın buğday tenli-ela gözlülüğü yanında anne tarafındaki sarışın-renkli gözlülük vs. sözkonusu olunca Orta Anadolulu görünümündeki tarafın Karadenizli, Karadenizli görünümündeki tarafın Ankaralı olması benim için hep ilginç bir muamma olmuştur 😛 :D) Ancak Trabzon yakınlarında büyümedim. Akrabalar hep uzakta, yazları bir-iki hafta görülen insanlar oldu. O yüzden Karadeniz kültürüne pek yakın değilim. İnatçılığım dışında fazla bir Karadenizlilik özelliğim de yoktur. Uysal, sessiz-sakin Trabzon kızı olur mu daa? 😀 Olmaz. O yüzden kendimi Trabzonlu görmem. Nerelisin diye sordukları zaman “Ankaralıyım” derim ama kültür bakımından Ankaralı da sayılmam esasen; maçoluğumun tuttuğu ender zamanlar dışında bir “Angaralı” için fazlasıyla kibarımdır 🙂 😀 Neyse işte, Türkiyeliyim diyeyim ve geçelim.

Uzungöl...

Uzungöl…

Ancak iş türkülere, etnik müziğe gelince feci halde Trakyalı, Egeli ve Karadenizli oluyorum. Orta Anadolu ve Güney kesimler kusura bakmasın, Ankara’nın dandinidindon müziklerini, Orta Anadolu bozlaklarını, güneyin ağlak uzun havalarını sevemedim gitti. Oysa Şükriye Tutkun’un, Yasemin Göksu’nun billur sesinden dinlenen Arda Boyları, Aman Bre Deryalar yüreğimi ince ince oyar; Tolga Çandar’dan İzmir’in Kavakları, Ah bir Ataş Ver efkârdan sigara tüttürme isteği düşürür gönlüme… Ama ille de, ille de Karadeniz türküleri! İşte onlar bambaşkadır…

Sümela...

Sümela…

Çok bilindik türkülerin (Hekimoğlu, Ordu’nun Dereleri, Ander Sevdaluk, Divane Aşık Gibi,  vs.) yanı sıra Fuat Saka’ya bayılırım; Kazım Koyuncu’nun Hayde albümünü binlerce kez dinlemişimdir, Ayşenur Kolivar’ın yanık sesinin hastasıyım. Ama bir de çok bilinmeyen genç yetenekler var ki, işte bu yazı onlardan bahsetmek için yazıldı. (Gerçi aşağıya eklediğim parçaların bir kısmı Benim için üzülme dizisinde kullanılmış, bayağı da popüler olmuş. Ben diziyi izlemediğim için her biriyle kendi çabalarım ve facebook’taki kuzenlerin paylaşımları sonucu tanıştım 🙂 Sizlerin zaten çoktan bildiği, “ohooo, sen uyuyo’ musun kızım?” dediği isimler/şarkılar da olabilir aralarında, kusura bakmayınız.) Buyrun dinleyin, kulaklarınızın pası silinsin.

Apolas Lermi:

Karmate:

Selçuk Balcı:

(Klipteki kız bizim küçük Hobbit Hazal Kaya mı yoğsam?)

Koliva:

Ve bir Hemşince ağıtla yazıyı bitirelim. Güzeller güzeli Sonbahar filmini izlediğimden beri âşığım bu parçaya. Ayşenur Kolivar’dan yüreğinizi delip geçmek için geliyor:

About hikaruivy

a big fan of shoujo animes/jdramas/kdramas loves to eat, write, read and watch!
Bu yazı Müzik içinde yayınlandı ve , , , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Karadeniz Müzikleri için 11 cevap

  1. Aha neler yazmış Hİkarumuz. Ben de türküleri pek severim ama uzun havalar hıığğğm oluyorum. Bi Karadenizliye o kadar acı çok belki ondan asdhgasdjhasd yüreğimiz kaldırmıyor. Ama doğu yörelerimize ait şu türküyü pek severim https://www.youtube.com/watch?v=2yP-oM33cBI. Sonbahar filmindeki şu ağıt var ya ne zaman dinlesem ciğerim yıkılır ki ha keza filmi de az ciğer yıkıcı değildi onun. (he güya biz karadenizliydik ve acı sevmiyorduk değil mi nah babam afedersin jaskdhasd) Diğer çocukları da kardeşim vasıtasıyla günde 5 posta dinlemeden kendimize gelemiyoruz. Güzel yazı olmuş hikarucum. Gelmiyorsun gelmiyorsun geldin mi de tam geliyorsun afferim 😀

    • hikaruivy dedi ki:

      Amaağğğn en büyük 6. hayranı olduğum egochan’dan aferimi aldım ya, daha noolsun 😀 😀 eyvallah bacım *sol göğse iki kere vurma hareketi* seher inende türküsünü ilk defa dinledim inanır mısın? hiç fena diil.. senin kardeş de tam bir karadeniz sevdalısıymış o zaman 😀 ben bu çucukları keşfedicem diye ne terler döktüm, sen hop diye kardeş sayesinde bilir olmuşun hepsini, oldu mu şimdi, hıkhık?? yorum yazan ellerin dert görmesin, ataların karadeniz kadınları gibi 100 yaşına kadar yaşıyasın inşallah 😀

  2. alin dedi ki:

    Yarım kan karadenizli olarak, içimde bir yerler sızladı…Oralara gidesim göresim geldi…Ellerine sağlık…

  3. Deniz dedi ki:

    Hıkarunun yolu Trabzona düşmüş de, benim haberim yok.Gerçi ben de Trabzonda değildim ya neyse.Bizim müziklerimiz candır ya.Ama böyle güzel müzik yapanların sayısı çok fazla değil maalesef, ya da ben habersizim.Sen bir de akşamları yerel kanallarda ki şenliği görsen.Sabaha kadar gıygıy da gıygıy.Utanıyorum bazen karadenizliliğimden 🙂
    Özlemişim yaa daha sık yaz, daha daha sık yaz.Ne yapsak Amerika’ya geri mi göndersek seni, yaramadı sana İstanbul 🙂
    Öperim ^^

    • hikaruivy dedi ki:

      ooo bütün hemşeriler toplandık toplandık toplandık olmuş bu yazı 😀 yerel kanallara biz hiç dadanmadık, ama amcamlar karadeniz tv’nin hastasıydı, onlardan biliyorum, yerel kanallar çok renkli olabiliyo cidden 😀 gıygıygıy dedin ve tam annem gibi konuştun, haha 😀 kadıncağız son düğünde kemençe başlayınca “allaaaah yandık, artık düğün sonuna kadar gıygıy gider bu” diye derin bir ah çekmişti ve haklı çıktı 😀
      sağol canım, senin de yorumlayan ellerin dert görmesin ^^ evet maalesef artık yapacak daha çok iş ve ziyaret edilecek daha çok akraba (!) olunca bloga ayrılan süremiz burada sona eriyor 😀 bir sonraki görüşmemize kadar esen kalınız 😉

  4. zaa61 dedi ki:

    Hikarunurcum bakıcam bakıcam bu yazına ancak bugün kısmet oldu. Ne güzel yazmışsın. Biz de Trabzon’lu olmamıza rağmen tipik Karadeniz fiziki özelliklerini taşımıyoruz. Ayrıca ben de senin gibi Trabzon’da ne doğdum ne büyüdüm bizim iki taraf da oralı olmasına rağmen. Aynen biz de senede bir iki kere bayramda seyranda akrabalarımızı ziyaret edebiliyoruz. Lakin memleket havası da bir başka oluyor canım.
    Müzik konusuna gelince, evet kemençenin fazlası bünyeye ağır gelebilir ama moral bozukluğunda vehayut fazla hareketsiz kalındığında şöyle iyi bir parça açılarak kemençeyle coşulabilir. Asıl insanı hüzünlendiren, damardan vuran ve melankolik takılmak isteyenlere ilaç gibi gelen ise tulumdur. Kemençe sesi nasıl insanın bütün zerrelerini havaya zıplatırsa, tulum sesi de her bir zerrenin içine derinden işler.
    Paylaştıklarını ben de daha önce dinlememiştim. Teşekkürler. Selamlar en güzelinden.

    • hikaruivy dedi ki:

      sağol hemşerim, ben de ancak cevap yazabildim kusura bakma.. siz yine sıkça gidiyormuşsunuz. ben ancak bu sene gidince ne çok özlemiş olduğumu fark ettim. ne olursa olsun karadeniz’in tadı başka hiçbir yerde yok 😉
      kemençeye alışığım ama tulum biraz daha rize-artvin taraflarını çağrıştırıyor bana. bi de gaydaya benzetiyorum tabii, sanırım herkes gibi 🙂 yine de ağır ağıt yakılıyor tulumla da, diil mi? evet tulumlu türküler bulmak farz oldu 🙂
      rica ederim, beğendiysen ne güzel. benden de sevgiler, selamlar…

  5. Ruhsuz Atmaca dedi ki:

    Karadeniz’le ilgili bir şey görünce okuma telaşı artık Karadeniz’li doğuşumdan mı; yoksa blogumun karakteri ve benim o karaktere benzerliğimden mi? bilinmez, güzel yazı olmuş. Karadeniz son yıllarda çok şarkıcı çıkardı. Zaten kanallarını takip eden biri bunu görmekte zorluk çekmez. Ben bile acaba olabilir miyim? diye düşünüyorum. Seçtiğin şarkıcılar güzel, özellikle Resul Dindar zaten son yılların baş yaptı. Sesi alıp götürüyor. Bunun dışında zaten benim söyleyebileceğim; Volkan Konak vardır. Yer yer dinlediğim Fatih Reyhan, Mavi Göç vardır. Birde Marsis i de es geçme derim.

    • hikaruivy dedi ki:

      Notumu aldım, özellikle Marsis’i merak ettim bak… Teşekkür ederim bütün bu bilgiler için. Karadeniz kanalları bizde pek izlenmez. Amcamlara misafirliğe gittiğimde görmüşlüğüm vardır, o yüzden bu sanatçıların çoğunu tanımıyorum. Daha ne cevherler var aslında, bir araştırmak lazım. Tavsiyeler için teşekkür ederim 🙂

Bir Yanıt Bırakın

