İki Sergi

Bu sefer biraz kültür mantarlığı yapacağım. Son zamanlarda İstanbul kazan biz kepçe gezip duruyoruz da üzerinize afiyet… Hâlâ turist modundan çıkamadık, İstanbul’a yerleştiğimizi beyin hâlâ kabullenemedi sanırsam. (Aman böyle iyi, elleşmeyin: İstanbullu olursak trafik ve keşmekeş gerçekleriyle yüzleşmek zorunda kalacağız. Şöyle geçerken uğramış gibi yaşamak en iyisi😉 ) Eğer Hikaru’nun entel yönüyle tanışmaya hazırsanız, işte geliyor:

nilüferler...

tabii ki nilüferler…

Geçtiğimiz haftalarda Sabancı Müzesi’nde Monet sergisine gittik. Sabancı Müzesi (nam-ı diğer Atlı Köşk) Emirgân dolaylarında… “Monet’nin Bahçesi” isimli sergi ise 6 Ocak 2013 tarihine kadar açık. Hâlâ gitmemiş olanlar varsa tavsiye ediyorum. Ama sergiyi gezerken mutlaka audio help almayı ihmal etmeyin. Yoksa sergiyi “hımm, bir nilüfer resmi… aa bir nilüfer resmi daha… nilüfer, biraz daha nilüfer… höff, yeter lan kusucam artık nilüferden!” diye gezmiş olursunuz ki pek eğlenceli olacağını zannetmiyorum :S Oysa hemen hemen her tabloyu açıklayan sesli rehber sayesinde sergi bitince empresyonizm ve Claude Monet üzerine epey bir bilgi sahibi olmuş olarak ayrılacaksınız. Hatta bendeniz Monet’nin gözünde gelişen katarakt ve 1920 gibi erken bir tarihte katarakt ameliyatı yapılabildiği gerçeği gibi ilginç (ve gayet gereksiz :P) bilgiler bile edindim üzerinize afiyet… Monet sergisinden sonra bir de Osmanlı’nın son dönemleri-cumhuriyetin ilk dönemlerindeki Türk ressamların resimlerinin bulunduğu galeriyi gezerseniz üstüne cila yapmış olursunuz😉

terracotta2

Ardından, Topkapı Sarayı’nda Çin Hazineleri sergisi varmış dediler, geldik. Haber linkinde de görmüş olduğunuz dört adet pişmiş topraktan yapılma heykelle müşerref olduk (ayrıca hayır arkadaşım, ikinci ve üçüncü figürler Gangnam Style dansı yapmıyor, ne alakası var?!) Kendileri Dünya’nın 8. harikası olarak bilinen Terracotta (terracotta=pişmiş toprak demek) ordusunun şanlı neferleri olup Unesco’nun Kültür Mirası listesinde imişler… Resimdeki ilk heykel sıradan bir asker, ikinci şahsiyet ata biniyor, üçüncü ise önünde toprağa saplanmış bir kılıca dayanıyor (bu atla kılıcı başka malzemeden yapmışlar, çürümüş gitmiş sanırsam… malzemeden çalan zihniyet, tarih öncesinde de var demek ki :P). Dördüncü adamımız ise okçu. En önemli figür üçüncü sıradaki imiş, kendisi en yüksek rütbeli general oluyormuş, açıklamasında öyle yazıyordu. Bu arada figürlerin her birinin yüzleri birbirinden farklı, saç modelleri farklı, kıyafetler desen öyle. Boylar 1.70-1.90 arasında değişiyor (Çinliler bir zamanlar normal boyda insanlarmış yani :P) Yani adamlar gerçek askerlerin bire bir kopyasını yapmışlar gibi. Hem de binlercesini: Çünkü bu heykellerin çıkarıldığı kazıda tam 70000 farklı heykel daha bulunmuş! Evet yanlış duymadınız, yetmiş bin! Aşağıda zaten toplu bir resmi görüyorsunuz. 1974’te bu heykelleri ortaya çıkaran kazı ekibi bayaa bi yusuf yusuf olmuş olmalı: Düşünsenize, ilk heykeli bulunca türünün tek örneğini bulduğunuzu sanıp sevindirik oluyorsunuz ama kazmaya devam ettikçe görüyorsunuz ki koskocaman bir yeraltı ordusu sizi bekliyor! Bırr, insanın rüyalarına girer yav…

Ayrıca sergi bununla sınırlı değil; çanak çömlek daha neler var neler. Çin kültürüne bir defa daha hayran oldum arkadaş: Taaa M.Ö. 3000’lerden kalma toprak kaplar, süslü vazolar, hatta ne işe yaradığını bilemediğim ama tarımsal bir alet olduğunu tahmin ettiğim yuvarlak bir disk falan vardı. Düşünsenize, ben kağıda bardak koyup çevresini çizmeyi bile başaramazken adam bundan tam 5000 yıl önce, elinde bir gönye bile olmaksızın yusyuvarlak disk yapıyor la… Beş bin yıl yahu… Türk tarihini en erken M.Ö. 200’lere filan götürebildiğimizi (Mete Han, Teoman vs. zamanları) ayrıca hatırlatırım. Avrupalılar desen bizden beter: Avrupa Hunları olmasa şimdiki Avrupa halkları bile olmayacakmış, Kavimler Göçü’nü bilirsiniz… Yani Çinli olsam şanlı tarihimle fecii gururlanırdım, yalan değil.

terra-cotta-army

Son olarak, Müzekart diye bir şey olduğunu hatırlatıyor (ki öğrenciye öğretmene 15 TL galiba; bir kerecik bu parayı veriyor, sonra bütün devlet müzelerine bedavadan giriyorusunuz) ve “gezip görmeniz dileğiyle” deyip kaçıyorum😉

muzekart

About hikaruivy

a big fan of shoujo animes/jdramas/kdramas loves to eat, write, read and watch!
Bu yazı Genel içinde yayınlandı ve , , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

İki Sergi için 21 cevap

  1. lafea dedi ki:

    Geniş bir zamanında Koç müzesine de gitmeni öneririm. Çok güzel bir yer.

  2. Pamuk dedi ki:

    Şu an gidemiyorum diye çok üzülüyorum😦 Sanırım 2010’da İstanbul’da Body Worlds sergisi vardı, ona da gidemiyorum diye çok üzülmüştüm. İzmir’de olmuyor böyle şeyler. Talep etmeyen halk mı suçlu yoksa getirmeyenler mi bilmiyorum. Neyse en azından senin yazın sayesinde bir kültürleşme durumu yaşadık🙂

    • hikaruivy dedi ki:

      o body worlds sergisi new york’a çok geldiydi ama özellikle gitmedim: gerçek insanları öyle kasları sinirleri iç organları sergilenir vaziyette görmeye tahammül edemem sanıyorum :S izmir’de olmaması çok yazık, halbuki izmir kültür-sanat konusunda ileri bir şehirdir yahu… neyse o zaman sizi de müsait bir zamanınızda istanbul’a bekleriz efem😉

  3. Ay benim kültür mantarı turist Hikarum İstanbul mu gezermiş hanimiş oy oy jasga cıvıtmıyorum tamam öhöhm çok ciddi oluyorum hemen. Bu Monet bey amca yine geldi sanırım geçen yıllarda ama ben yine gidemedim yine gidemedim. Emirgan da bir hayli uzak bize. Bir gereksiz bilgilerle haşır neşir olma sekansım sırasında ajhsdas bi gelincik tarlası öğrenmiştim. Monet= gelincik tarlası kafamda😀 Bence vermiş olduğunuz bilgi hiç gereksiz değil vücudun böyle bilgilere de ihtiyacı var hığhh😀

    Twitterda da dedim ya gerçi çok detaylı olmamakla birlikte bu toprak emmilerin neden yapıldığını anlatan bir kısım vardı dediğim belgeselde. Ölümsüzlüğe takmış bir Çin hanı mı diyeyim hakanı mı şu an emin olamadım öte yanda da büyük adam olacağına inandığından bunları yaptırmış ki onu koruyacaklarmış orada da. Sonra amcam öyle saçma sapan bir sebepten ölüyor ki işte ölümsüzlükle kafayı bozmayacaksın şeklinde hayat dersimi anında aldım ben😀 İzlemeni öneriyorum ve çekiliyorum artık😀

    • hikaruivy dedi ki:

      kıh kıh, istediğin kadar cıvıtabilirsin, sana açık çek kok’um😛 emirgan bize de uzak, ama bir kültür mantarı uzaklıktan korkmaz! öhöm!😛😛 bakma sen, ben hep nilüferlerden bahsettim ama başka çiçekler de var sergide, asjdajsdkalskda😀 ama aynen senin gelincik tarlası olayı gibi monet benim kafamda da nilüferci olarak kodlanmış kalmış…

      belgeseli çok merak ettim. bu gece artık geç oldu ama yarın falan izlemeye başlıyorum😉

  4. güzzi dedi ki:

    Ya gitcem gitcem diye erteliyorum şu sergiyi. Müzekart candır, bir an önce edinip toplanmadan önce Çinli askerleri görmem lazım. Belgesellerde bakıp bakıp yuh bunları görmem lazım diye düşündüğüm adamlar ayağıma geldi, popomu kaldırıp gidemedim be

    • hikaruivy dedi ki:

      müzekartın indirimli olmayanı bile çok mantıklı, 30 TL ki zaten müzeye bir girişe 25 TL veriyorsun. valla insanoğlu böyle azizim: genelde turist adam senin yaşadığın şehri daha iyi gezer, var böyle bir psikolojik durum😀

  5. alin dedi ki:

    Gece gece kıskandım yani…İstanbul bize uzak diye mahrum kalıyoruz böyle güzelliklerden…Neyse gezin,tadını çıkarın sonra bol bol yazın da bizde okuyabilelim en azından:)

  6. HaticeHayal dedi ki:

    Bi de İstanbul’da oturuyo olucaz yeminle haberi yoktu bu sergilerden😀
    Neyse, sayende öğrenmiş olduk ^^
    O değilde yetmiş bin ha :O :O

  7. akirafa dedi ki:

    ya benim gitmeyi feci istediğim 2 geziye birden gitmişsin😀 tembelliğimi aza indirgeyebilirsem gidicem inşallah ^^

  8. Secret dedi ki:

    Terra Cotta harikadır ya! Daha gözlerimle görmek nasip olmadı ama gider gitmez göreceğim ilk şeylerden biridir.Çok ilginç bir yapılış amacı var bu yazın bana çok iyi bir yazı fikri verdi! Bir sonraki yazımı Terra Cotta’ya ayırmayı düşünüyorum🙂 Şuan evde olsaydım bende hemen sergiye gider görürdüm T.T Şanslısın..

  9. Sessizgemi dedi ki:

    Yanlış bilmiyorsam bu toprak askerler Çin Seddini kurduran Şi Huang’a aitti🙂 Ölümsüzlükle kafayı bozduğu için yaptırmış bu askerleri, tekrar dirildiğinde bu ordu onu koruyacak ve zaferler mi kazandıracaktı öyle bir hikayesi vardı🙂 Bir de heykelleri bir çiftçi tesadüfen bulmuş sanırım ^.^
    Hayranlık uyandırıcı gerçekten. Arkeolojiyi, eski uygarlık ve imparatorluklara ait bilgileri, efsaneleri seviyorum🙂

    hihih bu arada nilüferleri severim ^^

    • hikaruivy dedi ki:

      vayy, süpersin sessizgemi. sayende olayın hikayesini de öğrenmiş olduk. müzede bu yazmıyordu😛 nilüferleri ben de severim aslında🙂 sevgiler ^^

  10. Bir haftadır yazıyı okuyamadım gitti, tembelim evet.🙂 Terracotta abilerimizi -yoksa dede mi demeliydim uff iğrençleşiyorum gün geçtikçe- tvde mi nette mi ne bir yerde gördüğümü okuduğumu/duyduğumu bir hayata dönme vs bir zırtlar olduğunu hatırlar gibiyim ama o kadar sadece🙂 Önümüzdeki altı yedi ayı atlatayım da İstanbul da yarı zamanlı yaşayıcı olmaktan tam zamanlıya geçtiğimde kültür mantarı olaceğim ben de.🙂 Artık gitmeyi istediğim konserleri, sergileri vırt zırt kaçırmaktan sıkıldım.
    Body Worlds geldiğinde gitmiştim. Ama rahatsızlık vermedi aslında sergilenen insanlar ne bileyim iyi bir şey yapmışlar orada. Benim yapabileceğim bir şey değil. Saygılar kendilerine…
    Ama itiraf etmeliyim ki aklımda niyeyse tavşan mı ne vardı bir tane damarlarının sergilendiği o çok yer etmiş.🙂 Bu yıl tekrar gelmişlerdi ama Ankara’ya. Acaba tekrar gitsem mi diye düşünmedim değil hani.🙂 Ama kim Ankara’ya gidecek değil mi?🙂
    Gereksiz bilgiler iyidir, hoştur.🙂 Hatta bir tane ben de vereyim bu Body Worlds sergisindeki vücutlara yapılan Plastinasyon işlemiydi sanırım adı neyse o işlem ile vücutların hazırlanması iki yıl kadar sürüyormuş sanırım. Ne sabırdır Gunther’ciğim o öyle. Böyle bir şey duymuştum doğruluğunun araştırılmasını tavsiye ederim🙂

    Uzun uzun yazmışım. Bir de çok gülmüşüm. Akıl… Fikir…🙂 Bir de “hmm… yine nilüfer…”

    • hikaruivy dedi ki:

      ben de yorumlara bile cevap yazamayacak tembellikte olduğum için ödeştik bence😀 yarı-zamanlı çalışanı duymuştum ama yaşayanı ilk defa duyuyorum😀 hayırdır haftanın 3 günü burda 4 günü başka yerde falan mısın?

      body worlds herkesin harcı değil. ben gidemem:/ ama çok emek istediği kesin… plastinasyon’u tıpçı kardeşime bi sorayım bakiyim.

      uzun yorumlar yazan ellerin dert görmesin canım ^^

Bir Cevap Yazın

