O bizim Barış Abi’mizdi…

Barış Manço’nun 13. ölüm yıldönümü bugün… Ne çabuk geçmiş yıllar, oysa daha dün gibi onun TV ekranlarında yaşıtımız çocukları konuşturup “on puan, on puan, on puan!” diye bağırması, dünyanın dört bir yanına gidip her milletten insanla dost olması, “A de bakiym: A! Bi de Y de, Y!” diye şarkılar söylemesi… Yaşsız, milliyetsiz bir insandı o; her yaştan, her milletten insanla bağ kurabilen gerçek bir “insan”… Sıcaktı, nazikti, bir taneydi Barış abimiz. Ve entelektüel kimliğinin yanı sıra çok da büyük sanatçıydı! O yüzden bugün onu kendi eserleriyle anmak istedim. Üç gündür harıl harıl Barış Manço şarkıları dinliyor, en sevdiklerimi sıralamaya çalışıyorum; ama anladım ki bu beyhude bir çaba: O kadar çok şarkısı var ki sevdiğim; aralarında ayrım yapamıyorum. Yine de size hiç değilse bazılarını hatırlatıp dinleteyim, Barış abinin anısına, sevgiyle…

Allah’ım Güç Ver Bana

Bu şarkıyı dua niyetine dinlerim zaman zaman. “Allah’ım güç ver bana!” diye haykırmak istediğim zamanlarda. Ve işe yarar! Ne güzel şarkıdır, ne duyguludur… Sevgili Barış Manço’nun kuvvetli maneviyatına işaret eden şarkılardan biridir; bu yönüyle “Can bedenden çıkmayınca” ile aynı kategoriye dahil ederim bu şarkıyı. Ayrıca bu şarkı bana erkenden yitip giden bir başka güzel Barış’ı hatırlatır: Barış Akarsu’yu…

Dağlar Dağlar

Barış abinin damar şarkılarından biri daha. “Kurban olam, yol ver geçem” derken benim de içimden bir şeyler kopar sanki; sevdiğine ulaşamayan gencin acısına, ızdırabına ortak olurum. Eski zaman türkülerini hatırlatır, eski zaman aşklarını…

Gülpembe:

Bu şarkıyı babaannesine yazdığını duymuştum bir yerlerde. Normal insanlar olarak bırakın dedemizi ninemizi, anne babalarımızın bile bir zamanlar genç olduğunu idrak etmede zorlanırken babaannesini köyün en güzel kızı olarak anlatan bir torunun inceliği ne hoş!

Güle Güle Oğlum

Bu şarkıyı her duyduğumda tüylerim diken diken olur. Ben böyleyken zavallı Doğukan’la Batıkan sanırım dinleyemiyorlardır bu güzel ballad’ı. Çünkü belli ki Barış abi oğullarının düğün gününü hayal ederek yazmış bunu. “Büyüdün ha? O kadar oldun mu sen oğlum?” derken, anne bile olmadığım halde o duyguyu hissedebiliyorum… ve içim yanıyor…

Domates Biber Patlıcan

İşte Barış Manço dehası! Üç sebzeden böyle güzel şarkı yapmayı başaran bir başkasını tanıyor musunuz Allahaşkına?! 😀 😀 Ve hem komik, hem hüzünlü bir şarkı ancak böyle olur! Aşk olsun sana, vallahi aşk olsun Barış abi!

Alla Beni Pulla Beni

Çok erotik, ama bir o kadar da masumiyet dolu bir çağrışım yapar bana bu şarkı. Aynı anda ikisi birden nasıl oluyor, hem seksi hem masum olunur mu, valla sormayın, oluyor işte (öhö*joongki*öhhö!) 😛 😛 Ayrıca şarkının bayan vokali Deniz Tüney’e kocaman bir alkış! Fikret Kızılok’un muhteşem “Bu Kalp Seni Unutur mu”sundaki sesle birlikte “en duru kadın sesi” kategorisindeki top adaylarımdan biri kendisi.

Unutamadım

“Unutmak kolay demiştin, alışırsın demiştin

Öyleyse sen unut beni, yeter ki benden isteme…”

Aşk acısı çekerken dinlenirse fena ağlatır… Bu kategoride bir de Sezen Aksu’nun “Seni Kimler Aldı / Kimler Öpüyor Seni” sini sayarım, üstüne tanımam.

Yine Yol Göründü Gurbete

Barış abinin “country” tarz müziğe de el attığını ben bu şarkıyla öğrendim yaf… Değme kovboylara taş çıkaran bir şarkı olmuş, vallahi harika!

Bahçede Hanımeli:

Barış abinin çok bilinmeyen şarkılarındandır. Ama öyle duru bir melodisi vardır ki, gönül rahatlığıyla en sevdiklerim arasında sayabilirim. Ya şu sözler: “Zorla güzellik olmaz, sevmeli, sevdirmeli…”

Al Beni Al Yanına

Bunu da çok kimse bilmez… Ve bin tane “al beni” isimli şarkı arasında kolayca kaybolabilir. O yüzden bu listeye aldım, gözlerinizi kapatıp bir dinleyin ve o duru ruhu hissedin: “Dinle sevdiceğim, gözbebeğim, tatlı dillim… Bu belki de sana son seslenişim…”

Bugün Bayram

Ah Barış abi ah… Sen olmasan, sen böyle bambaşka şarkılar yapmış olmasan, her bayram biz ne dinlerdik valla bilemiyorum! Gerçekten de Barış Manço dışında babaanneye (süper babaanne), köy yaşamına (arkadaşım eşek), hayvan sevgisine (Ayı) dair şarkılar yapan başka bir sanatçı varsa da ben bilmiyorum.

Ayrıca bu şarkının girişinde ağlamamak için kendimi zor tutarım (cennette meleklerle bizi düşler ağlarsın…) Sizde de var mı aynı olay? Yoksa ben gene “lacrimosa”lık mı yapıyorum? 😛

Ya diğerleri? Aynalı Kemer, Anlıyorsun değil mi, Kara Sevda, Arkadaşım Eşek, Kol Düğmeleri, Halhal, Hatırlasana… Bunları da dinleyin, hatırları kalmasın… Sonra da Barış abiye bir fatiha okuyun, olur mu? 😉

About hikaruivy

a big fan of shoujo animes/jdramas/kdramas loves to eat, write, read and watch!
Bu yazı Genel, Müzik içinde yayınlandı ve olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

10 Responses to O bizim Barış Abi’mizdi…

  1. bunusevdim dedi ki:

    Yazıyı şarkıları söyleye söyleye okudum, sonra başa dönüp bir de videoları izleyerek okudum, yine hızımı alamadım youtube’dan devam ettim Barış Manço şölenine. Şarkıları bu kadar bilinen sevilen kalplere hitap eden çok kişi yok gerçekten.
    Unutamadım’ı çok seviyorum, öyleyse sen unut beni yeter ki benden isteme nasıl dokunan bir söz değil mi. Anlıyorsun değil mi’yi çok seviyorum. Alla Beni Pulla Beni ha keza. Domates Biber Patlıcan’a küçüklükten gelen bir aşkım var. Gülpembe’yi flütle ne çalardık 🙂 Zaten Dağlar Dağlar ve Gülpembe ikisi bir arada paketi bence, birini hatırlayan hemen diğerini de hatırlar. Sıralamaya gerek yok, aynen dediğin gibi aslında bütün şarkılarını çok seviyorum, kim sevmiyor ki?
    Bize onu tekrar hatırlattığın için teşekkürler.

    • hikaruivy dedi ki:

      @bunusevdim: ben de yazıyı hazırlarken ne kadar video varsa izledim galiba 😛 “Şarkıları bu kadar bilinen sevilen kalplere hitap eden çok kişi yok gerçekten.” ne güzel demişsin! dağlar dağlar ve gülpembe’nin birbirini hatırlattığına ben de katılıyorum ayrıca 🙂

      teşekkür ederim bu’cum yorumun için ^^

  2. 희망 dedi ki:

    Ah Barış Manço ah. Yaptığı her bir şarkı birbirinden güzel, yüreklere hitap eden, dinlemekten bıkılmayan, zaman geçtikçe güzelleşen, hatırladıkça yürekleri sızlatan şarkılar.
    Bu yazı ve güzel şarkılarla onu hatırlattığın için kendi adıma teşekkür etmek isterim.
    Ama şunu da itiraf etmeliyim ki bazı şarkılarını yüreğimin sızlamasından, gözlerimin yaşarmasından korktuğum için zamanı uygun olmadıkça dinleyemem 🙂

    • hikaruivy dedi ki:

      @ucuiyagi: rica ederim, çocukluk kahramanımıza olan minnet borcumu az da olsa ödemek için yazdım, beğendiyseniz ne mutlu. benimse öyle gözüm yaşarmasın, ağlamayayım gibi bir derdim olmadığından (her koşulda, her ortamda hiç utanıp sıkılmadan ağlayabilirim :P) o güzel şarkılarını ne zaman aklıma düşse dinliyorum 🙂

  3. makinosev dedi ki:

    31 ocak çocukluk arkadaşımın yaş günü olduğu için ezberimdedir hep barış mançonun ölüm yıldönümünü 😦 bir keresinde ona bunu söylediğimde kabul etmemiş “yok ama gece vaktiydi 1 şubatta girilmişti” demişti… bie çocukluğumuzu hatırlatan birinin kaybını kimse kendi yaş günüyle anımsamak isteme sanırım :S
    bu yazını duygulanmadan okumamak mümkün değil, insan yaz yaz bitiremiyor üstelik şarkıları, senin için şarkıları seçmek zor olmuştur kesin.
    en başa koyduğun Barış Manço fotosuna çocuk gibi son bir kez el sallayarak bende yorumumu burada bitireyim T_T

  4. acaip durum dedi ki:

    barış abi …
    vefat ettiği zaman oldukça küçüktüm, ilkokuldaydım.. o zamanlar en sevdiğim üçüncü adamdı.. 1 babam, 2 ilkokul öğretmenim ve 3 barış abi .. hayatta canımı acıtan ilk kayıptı.. benim için baya trajik bir dönemdi yani :s

    hala hangi şarkısını dinlesem duygulanırım.. açıkçası yazıyı okurkende ağlamamk için kendimi tuttum koca kız oldun yapma dedim şimdi de boğazım indi iyi mi ? 😀

    ama çook güzel olmuş yazı.. yani zaten o şarkıları peşpeşe dinlemek acaip etkiledi beni :)mançoloji’den sonra 2. en iyi manço listem oldu bu da .. özledikçe gelir dinlerim..
    ellerine sağlık..

    • hikaruivy dedi ki:

      @acaip durum: çok teşekkür ederim canım, senin yorumun da beni çok duygulandırdı. eminim senin gibi düşünen binlerce çocuk vardı o günlerde. ben bile lise çağında olduğum halde günlerce ağladığımı bilirim… sevgilerimle, görüşmek üzere ^^

  5. sizomizo dedi ki:

    sayende şarkıları tek tek dinlemeye aldım:)) hakikaten de sayılmıyor “şu şu şu güzel” diye.. hepsi birbirinden kıymetli.. hastaneye yatırıldığı gün dün gibi aklımda.. abim çok severdi kendisini,direk koşup ona söylemiştim.. çok üzülmüştük hepimiz.. öldüğünü öğrenmek yıkmıştı bizleri.. annem hala Barış Manço’yu gördüğünü anlatır mesela hüzünle.. çocukları da varmış yanında falan.. onların oturduğu mahalleye gelirmiş ara sıra.. bir marangoz dükkanına sanırım.. işte bir de böyle bir adamdı.. halkın içindendi.. lafta değil gerçekten öyleydi.. seni çok seviyoruz Barış Manço.. mekanın cennet olsun,nur içinde yat..

    ellerine sağlık bu güzel yazı için çingu:))

    • hikaruivy dedi ki:

      @sizomizo: gerçekten öyle, barış abimiz harika bir sanatçıymış, öyle güzel şarkıları var ki… ayrıca gerçek anlamıyla halkın içindendi, nur içinde yatsın… yorumun için sağol tatlım ^^

Bir Cevap Yazın

